•                                                          شرکت نیرو فراز جنوب شرق
  • مدیریت انرژی
  •      عملیات طراحی، تامین تجهیزات، نصب، تست و راه اندازی پست ها و خطوط انتقال و  فوق توزیع و توزیع نیروی برق
  •      ارائه خدمات مهندسی مطالعات سیستمهای قدرت و انرژی های نو
  •      بهره برداری ، نگهداری و تعمیرات نیروگاهها، پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع و توزیع نیروی برق

 

ثبت اختراع توسط کارشناس ارشد شرکت مدیریت شبکه برق ایران

تعداد مطالعه:639


مهندس "رحیم حیدری نظر" کارشناس ارشد مدیریت پایش و کنترل لحظه ای شرکت مدیریت شبکه برق ایران موفق به اختراع روش نوین "اندازه گیری میدان الکتریکی و مغناطیسی ناشی از سیم پیچ ترانسفورماتورهای فشار قوی در داخل و نزدیک بدنه آن برای تشخیص جابجایی محوری سیم پیچ آنها" شد.

                       

این طرح برای اولین بار در دنیا مطرح شده و به صورت ثبت اختراع با طبقه بندی بین المللی H01Fبالاترین رده در الکتریسیته H03B ;G01B;به شماره 85849 و تاریخ 12 خرداد ماه 94 در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با راهنمایی دکتر گیورک بابا ملک قره پتیان(مالک اختراع) و با همکاری و مشارکت مهندس رحیم حیدری نظر(مخترع و مالک اختراع) و مهندس آیت اله حیدری نظر(مالک اختراع) به ثبت رسیده است.

ترانسفورماتورها  نقش کلیدی و موثری در حفظ پایداری و قابلیت اطمینان شبکه قدرت دارند به همین دلیل تعمیر ، نگهداری  و پیشگیری از عیوب آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

تا کنون روش­های مختلفی برای شناسایی عیوب مکانیکی سیم‌پیچی­های ترانسفورماتور ارائه شده است. در اکثر این روش­ها آزمایش­های لازم بعد از خارج کردن ترانسفورماتور از مدار صورت می­گیرد. بنابراین این روش­ها، روش­های خارج خط هستند. به منظور کاهش زمان خارج از مدار بودن ترانسفورماتور، طراحی روش­های برخط اهمیت ویژه­ای دارد. ازروش نوین مطرح شده در این طرح می توان برای مانیتورینگ ترانسفورماتور به صورت برخط استفاده کرد چرا که نیازی به خارج شدن ترانسفورماتور از مدار نیست.

گفتنی است در این روش چگالی میدان مغناطیسی و شدت میدان الکتریکی در نقاط اطراف سیم پیچ قبل و بعد ازجابجایی اندازه گیری می شود. تفاوت بین این دو اندازگیری (به راحتی با کمک سنسور قابل تشخیص است) و پردازش آن، نشان دهنده جابجایی سیم پیچ آن است. لازم به ذکر است یافتن نقطه نصب سنسور اهمیت ویژه ای دارد و از نقاط قوت این طرح به شمار می آید .

از دیگر مزایای به کار گیری سیستم های برخط، می توان به افزایش قابلیت اطمینان، کاهش ضرر ناشی از انرژی توزیع نشده، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، بهره برداری بهینه از ظرفیت ترانسفورماتور و افزایش طول عمر ترانسفورماتور اشاره کرد

منبع : برق نیوز

 

 

 

 

 


دیدگاه کاربران