•                                                          شرکت نیرو فراز جنوب شرق
  • مدیریت انرژی
  •      عملیات طراحی، تامین تجهیزات، نصب، تست و راه اندازی پست ها و خطوط انتقال و  فوق توزیع و توزیع نیروی برق
  •      ارائه خدمات مهندسی مطالعات سیستمهای قدرت و انرژی های نو
  •      بهره برداری ، نگهداری و تعمیرات نیروگاهها، پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع و توزیع نیروی برق

 

چهارمین گردهمایی سالانه معاونین طرح و توسعه شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور برگزار شد

تعداد مطالعه:648


چهارمین گردهمایی سالیانه معاونین طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای سراسر کشور به میزبانی شرکت برق منطقه ای آذربایجان برگزار شد.

                       

 


در نشستی به ریاست دکتر فرمد معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر و با حضور دکتر میلانی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان، نظرات، پیشنهادات و راهکارهای شرکت کنندگان­ در­خصوص بهبود ­عملکرد­ در معاونت های­طرح و توسعه شرکتهای برق منطقه ای کشور و تعریف پروژه های بهبود اخذ گردید و در ادامه موضوع فهرست بهای پستها و خطوط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و تصمیماتی اتخاذ گردید.

در پایان گردهمایی دو روزه با تجمیع نظرات شرکت کنندگان ، بیانیه پایان گردهمایی در ۱۷ بند به شرح ذیل تصویب گردید:

بیانیه چهارمین گردهمایی معاونین طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای

تیرماه ۱۳۹۶- تبریز

1-   عدم توجه کافی به تخصیص منابع مورد نیاز جهت توسعه و بهینه سازی شبکه های انتقال و فوق توزیع صنعت برق ظرف چند سال اخیر باعث شکنندگی شبکه برق شده و حوادث اخیر در شبکه های برق خوزستان و سیستان و بلوچستان، زنگ خطری است که اگر توسط مسئولین، مورد عنایت قرار نگیرد با توجه به رشد بار در بخش های مختلف مصرف کننده، در سایر مناطق کشور نیز با شدت بیشتری تکرار خواهد شد.

2-   اصلاح تعرفه های فروش انرژی و تخصیص منابع عمومی به طرح های توسعه و بهینه سازی شبکه های انتقال و فوق توزیع کشور جهت حفظ پایداری شبکه و تداوم برق رسانی به مشترکین ضروری است.

3-   با توجه به ظرفیت های قانونی موجود و با عنایت به ظرفیت و آمادگی شرکت های پیمانکار خط و پست جهت اجرای پروژه های جدید باید از روش های مشارکتی برای انجام این پروژه ها سود جست و شایسته است که راهکارهای جدید تامین منابع مالی مورد عنایت ویژه قرار گیرد و با اجرای پروژه های پایلوت، اشکالات احتمالی این روش ها در حین اجرا مرتفع گردد. یکی از روش های قابل توجه در این راستا می‌تواند اجرای پروژه های خط و پست با سرمایه گذاری بخش خصوصی و پرداخت اصل و فرع سرمایه گذاری پس از بهرهبرداری از طرح باشد.

4-   در شرایط محدودیت منابع، توجه بیشتر به استفاده بهینه از امکانات موجود، ضرورت دوچندان پیدا می کند و روش ها و ابزارهایی نظیر مدیریت پروژه و مهندسی ارزش نقش مهمتری در اجرای پروژه های توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع را به عهده خواهند داشت. لذا لازم است که کارگروه های تشکیل شده شامل تامین منابع مالی، بهینه سازی خطوط و حریم، بهینه سازی پستها، ارتقای توانمندی پیمانکاران و مشاوران، چالش های قراردادی، استقرار نظام مدیریت پروژه، مهندسی ارزش وبررسی اثرات ریزگردهابا جدیت و مشارکت تمامی اعضا و بر اساس برنامه زمان بندی مشخص نسبت به انجام وظایف محوله و ارائه نتایج کار جهت ابلاغ و اجرا اقدام نمایند.

5-   با توجه به تعدد کارگروه ها ضروری است که بخش IT شرکت های برق منطقه ای، امکانات لازم را برای برگزاری هر چه بیشتر جلسات کارگروه ها به صورت مجازی فراهم کنند تا کارشناسان و مدیران بتوانند از پشت میز کار خود به راحتی در جلسات شرکت کنند.

6-   نرم افزار در حال تهیه مدیریت جامع پروژه علاوه بر اهدافی که در شرکت توانیر به منظور مدیریت کلان پروژه های توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع برای آن در نظر گرفته شده است بایستی به گونه ای طراحی و توسعه پیدا کند که به زبان مشترکی بین شرکت های برق منطقه ای در موضوع مدیریت پروژه تبدیل شود. در این راستا شرکت های برق منطقه ای نسبت به ورود اطلاعات در نرم افزار با هماهنگی دبیرخانه و اعلام گزارش های مورد نیاز و نیز پیمانکار طرح جهت ایجاد هماهنگی با سیستم های موجود اقدام می نمایند.

7-   هماهنگی لازم در اجرای پروژه های 312 پست فوق توزیع بین شرکت برق منطقه ای تهران و سایر شرکت های برق منطقه ای صورت خواهد پذیرفت تا به موازات دریافت تجهیزات، شرکت های برق منطقه ای نسبت به تملک زمین، انجام کارهای ساختمانی و نصب و راه اندازی پست ها اقدام نمایند. ضمناً ضروری است تا پیش بینی لازم برای تامین آورده مورد نیاز بسته اول و دوم پروژه 312 پست فوق توزیع توسط شرکت برق منطقه ای تهران در زمان مقتضی با هماهنگی شرکت توانیر صورت پذیرد.

8-   شرکت برق منطقه ای تهران در ارتباط با پروژه 84 پست انتقال با هماهنگی شرکت توانیر و شرکت های برق منطقه ای و مبتنی بر طراحی پست ها نسبت به تعیین اقلام و مشخصات فنی مورد نیاز اقدام خواهد نمود. در این جهت مشاور شرکت برق منطقه ای تهران بر اساس نظرات دریافتی از شرکت های برق منطقه ای طراحی لازم را انجام خواهد داد.بر اساس برنامه زمانبندی انجام کار، کارهای تملک و عملیات ساختمانی و نصب و راه اندازی پست ها توسط شرکت های برق منطقه ای انجام خواهد شد.

9-   اصلاح ساختار سازمانی شرکت توانیر و شرکت های برق منطقه ای در راستای استقرار مدیریت پروژه و مهندسی ارزش بر اساس اجماع نظرات شرکت ها حاصل از نتایج کارگروه های ذی ربط ضروری است و توسط شرکت توانیر مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

۱۰-با توجه به اثرات مثبت پیاده سازی بخشنامه تغییر به روش مهندسی ارزش (پیشنهاد اصلاح طرح از جانب پیمانکار) بر کاهش هزینه ها، بر تداوم انجام این روش در طرح های توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع تاکید شد.

۱۱- با عنایت به تغییر شرایط اقلیمی خصوصاً وقوع پدیده ریزگردها، بر بررسی و لحاظ این موضوعات در طراحی خطوط و پستها در مناطق تحت تاثیر و نیز اصلاح و بهینه سازی تاسیسات موجود، تاکید گردید.

۱۲- با توجه به لزوم نهایی شدن فهرست بها برای خطوط هوایی و زمینی و پستهای انتقال و فوق توزیع بر پیگیری از سازمان برنامه و بودجه توسط شرکت برق منطقه ای تهران و با مشارکت شرکت توانیر و سایر شرکت های برق منطقه ای در طی زمان بندی مشخص تاکید گردید.

۱۳- معاونت های طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای بر لزوم هماهنگی بیشتر بین واحدهای مختلف شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبکه در ابلاغ جزییات فنی طرح ها و تحویل و تحول آنها تاکید نمودند.

۱۴- بر لزوم تشکیل مستمر و اعلام نتایج کارگروه تعیین تکلیف مشکلات قراردادی پروژه های نیمه تمام شرکت های برق منطقه ای در شرکت توانیر تاکید شد و نیز درخواست گردید که پیگیری لازم جهت تمدید دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان‌های ریالی فاقد تعدیل در بخشنامه تسعیر در سال ۹۶ به عمل آید.

۱۵-به منظور امکان ارتقای شغلی کارشناسان شاغل در معاونتهای طرح و توسعه بر اساس نظرات دریافتی از شرکت های برق منطقه ای اصلاح ساختار لازم توسط شرکت توانیر مورد پیگیری قرار گیرد.

۱۶- تسری دستورالعمل "حق الزحمه نظارت " به صنعت برق نیازمند بازنگری است که ضروری است توسط شرکت توانیر مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در دوره بازنگری، استمهال لازم از سازمان برنامه و بودجه اخذ گردد.

۱۷- ضروری است شرکت توانیر نسبت به نظارت مستمر بر ساخت داخل کالاهای مورد نیاز صنعت برق اقدام نماید.

 

 

 

 

 


دیدگاه کاربران