•                                                          شرکت نیرو فراز جنوب شرق
  • مدیریت انرژی
  •      عملیات طراحی، تامین تجهیزات، نصب، تست و راه اندازی پست ها و خطوط انتقال و  فوق توزیع و توزیع نیروی برق
  •      ارائه خدمات مهندسی مطالعات سیستمهای قدرت و انرژی های نو
  •      بهره برداری ، نگهداری و تعمیرات نیروگاهها، پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع و توزیع نیروی برق

 

آخرین خبرها از تغییرات ساختاری صنعت برق/ اینبار صدای اعتراضات شنیده شد.

تعداد مطالعه:738


بعد از انتشار خبر واگذاری بخش فوق توزیع شرکت های برق منطقه ای به شرکت های توزیع نیروی برق موجی از اعتراضات در صنعت برق ایجاد شد. شنبه این هفته و امروز جلساتی در همین راستا در شرکت توانیر و وزارت نیرو برپاشد تا ابعاد مختلف این موضوع بررسی شده و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد که منجر به توافقی در این خصوص شد و وزارت نیرو عقب نشینی کرد.

                       

بنابر گزارش های دریافتی، در جلسه ای که شنبه این هفته با حضور مدیرانی از توانیر و شرکت های برق منطقه ای در تهران و به میزبانی توانیر برگزار شد اغلب مدیران شرکت های برق منطقه ای نسبت به این موضوع اعتراض کرده و آن را قابل پیاده سازی نداسته اند.

در این جلسه آقای فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به نمایندگی از وزارت نیرو حضور داشت ابعاد مختلف تشکیل شرکت مادرتخصصی توزیع نیروی برق و موضوع واگذاری بخش فوق توزیع شرکت های برق منطقه ای به شرکت های توزیع نیروی برق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در جلسه روز شنبه نهایتا تصمیم بر آن می شود که موضوع واگذاری فوق توزیع به شرکت های توزیع نیروی برق به دلیل حساسیت هایی که ایجاد کرده و شرایط و ضوابط مورد نیاز برای انجام آن فعلا منتفی گردد.

تصمیم گیری نهایی در این خصوص به جلسه ای با حضور وزیر نیرو موکول می گردد که امروز برگزار گردید. وزیر نیرو با توجه به اعتراضات صورت گرفته از سوی مدیران در جلسه شنبه و با در نظر گرفتن شرایط حساس فعلی این وزارتخانه از اجرای آن در این برهه از زمان منصرف شده و می پذیرد که این موضوع و بررسی نحوه اجرای آن به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول گردد.

نهایتا فلاحتیان از سوی وزیر نیرو مامور به تهیه گزارشی در این خصوص می شود که دقایقی قبل تر توسط سایت رسمی وزارت نیرو به شرح زیر منتشر شد تافعلا قائله تغییر ساختار بخوابد:

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به مطالبات برخی از استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش اختیارات شرکت های توزیع برق بویژه در استان هایی که فاقد برق منطقه ای هستند، اظهار داشت: از چندماه پیش جلسات تخصصی متعددی با شرکت های توزیع و برق منطقه ای برگزار شد تا مسأله مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بررسی ها نشان داد با توجه به شرایط فنی موجود در پست ها و خطوط فوق توزیع از جمله اینکه خطوط فوق توزیعی در کشور وجود دارد که روی دکل های 230 و 400 کیلوولت اجرا شده است، و این مسأله نیاز به ایجاد هماهنگی های دوباره شرکت های توزیع با برق منطقه ای را طلب می کرد، امکان واگذاری مسئولیت راهبری پست های فوق توزیع به شرکت های توزیع وجود ندارد.

همچنین وی تصریح کرد: یکی از دلایل دیگری که مانع از واگذاری راهبری پست های فوق توزیع به شرکت های توزیع شد این بود که در برخی از استان ها دانش و تجربه لازم برای اداره پست ها و خطوط فوق توزیع وجود نداشت و این مسأله ممکن بود روی کیفیت کار ارائه شده در این حوزه تأثیر سوء بگذارد.

فلاحتیان تأکید کرد: نگرانی هایی نیز وجود داشت که این امر ممکن است منجر به افزایش حجم کار شرکت های توزیع و در هم ریختگی میان وظایف اجرایی آن ها شده، و در نهایت کاهش توان اجرایی شرکت های توزیع را بدنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پست ها و خطوط فوق توزیع حدود دو سوم از کل وظایف شرکت های برق منطقه ای را در بر می گیرد، گفت: با توجه به اینکه پست ها و خطوط فوق توزیع دو سوم از کل وظایف شرکت های برق منطقه ای را در بر می گیرد، ادغام این شرکت ها با شرکت مدیریت شبکه برق ایران باعث می شود تا به نوعی در اجرای وظایف اصلی مدیریت شبکه، که وظیفه اصلی آن راهبری شبکه و رصد بازار برق است، اخلال ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این موضوعات وزارت نیرو را به این نتیجه رساند که در حال حاضر در شرکت های توزیع، ظرفیت و توان فنی و انسانی لازم برای واگذاری این وظیفه خطیر، چه از منظر نگهداری و تعمیر پست های فوق توزیع و چه از منظر توسعه این پست ها، وجود ندارد.

همچنین وی در پایان تأکید کرد: سعی می شود با تقویت امور انتقال و اعطای اختیارات بیشتر به شرکت های توزیع برق بویژه در استان هایی که فاقد برق منطقه ای هستند، انتظار نمایندگان و استانداران این استان ها را نیز تامین کرد.

گفتنی است بعد از انتشار این اخبار در روزهای گذشته، موجی از اعتراضات علیه این تصمیم ایجاد شد و حتی اپراتورها خود را برای برپایی تجمعی اعتراضی آماده کردند. به نظر می رسد اینبار صدای اعتراضات اخیر توسط وزارت نیرو شنیده شده است و تغییرات مورد نظر انجام نمی گیرد.

 

 

 


دیدگاه کاربران